Fondos de Ensueño



....

Sunday, August 26, 2012

Virtuous woman whom would find one

Train was crowded when on boarded so I stood near the door. A man sitting in front of me looked at the woman standing next to me with a broad smile. She sat by his side a stop after. He continued smiling and said something, she smiled. I thought they were married but she got off and I sat next to the man who immediately struck up a conversation. His smile was mocking the woman for wearing too much makeup and a huge plastic beaded necklace. He told me that he is evangelical, his wife does not wear any makeup, never gets hair cut and wears the same outdated clothes the rest of the members of his church wear. His story was a tried to have me assist him in his mockery and although I also thought her makeup was too much I ensured the Lady looked good. He alleged Isaiah3:10-25 and 4:1. It's not the first time someone used this scripture to justify a disheveled appearance. I myself was once compared with Isaiah's woman on my first day in a unit I had just moved to. When I took it as a compliment and thanked the person that compared me, she thought I knew no doctrine. A few weeks later played prophet Isaiah’s taught in Sunday school and I was the new juvenile’s teacher. My classroom was next to the one in which the person who had compared me taught adult’s class and both rooms were connected through a door that stood slightly ajar. I wore a brick red dress, curly hair, makeup matching my clothes, sandals in the same tone, earrings, bracelets, watch band, rings, and an ankle string; on my neck my virtuous’ woman graduation medal, won in adolescence.

While entering, I received compliments from the kids at the pleased look of my son and my daughter. If you read it lightly it is easy to find today's cosmopolitan woman in the description of Isaiah. As the designer and artist of fire I am, I know the history of fashion and culture in world. Everything today is jewelry, was used in ancient times as a result of magical, witchcraft, blasphemy and sorcery practices. As man walked away from wildlife and built cities these banners became mere ornaments, so the real meaning of the verses in which they were stripped of their clothes and ornaments could be the abandonment of idolatry. When there is evidence that this neglect is not accidental but forced we could locate it chronologically at the time of Crusades. Large headdresses, hair primers, caps, shawls, everything belongs to the fashion of the period that goes from before until after Crusades.

Perfumes were also associated with this kind of practice and use varied as jewelry’s. Up to the time preceding industrial revolution, people were very poor. Almost no one had more that a change of clothes, which used to rot and very rarely bathed themselves. In words of the prophecy, perfume was changed to stink and flea and lice  infestations, caused people to shave hair and carry hair wigs, this practice was held in some groups even until before industrial revolution. Recall that sackcloth was used to purify from sin and sickness and the burnings in the prophecy could represent several things: the burning of witches, fire scars of wars or terrible punishments inflicted by inquisitors.

Course was a ritual dance. Witches danced in a circle in the woods.

Number seven on the last verse is noteworthy. Remember the seven churches or branches of Christian church in the days of John? All through Inquisition period many converted to Christianity to save their lives. They cleaned their names changing their religion.

I don’t mean that modesty is no longer in style; it is as valid today as it was in the days of Isaiah, but modesty and neglect are not synonymous.

In contrast, we find in Proverbs 31:10-31 praise to virtuous woman. I do not intend to analyze it this day, for reasons of space, but I will list the attributes that define a virtuous woman according to scriptures.

Verse     Attribute
   10        Valuable
   11        Trustworthy
   12        Does only good
   13        Self-Sufficient
   14        Searches for good prices
   15        Serves home
   16        Trades her own product
   17        Strong
   18        Cautious
   19        Creates crafts
   20        Charitable
   21        Protects her dear ones
   22        Dresses well
   23        Knows choosing a mate
   24        Receives an income
   25        Honorable
   26        Wise
   27        Slender
   28        Good mother and wife
   29        Very kind
   30        Inner beauty overcomes the outside’s
   31        Well reputated

Dressing modestly is synonymous with good taste. The blinding embroideries are for artists on stage, vulgar clothes are for dancers on stage. Modesty does not limit hair, skin or nails care nor elegantly dress or fashion. We should not confuse striking with immodest. It is more immodest a microscopic diamond than a cheap big bead necklace.

Modesty implies humility without trying to look poorer than we are. That is not humility but an aberrant form of vanity.

That day I Invited students to compare me to Isaiah's prophecy woman: she wore beautiful clothes and so do I, wore jewelry and I do too, she wore perfume on and so do I, she was graceful and I am too but she was an idolater and I love God and live His law. I possess the qualities of a virtuous woman as described in the scriptures. Over time, who compared me came to know me well  and we became good friends.

 

 
Mujer Virtuosa Quien La Hallara

El tren y estaba repleto de gente cuando lo aborde así que me quede parada cerca de la puerta. El hombre sentado frente a mi miraba con una amplia sonrisa a la mujer que estaba a mi lado. Ella se sentó a su lado una parada después, el siguió sonriéndole y le dijo algo, ella sonrió también. Pensé que eran esposos pero ella se bajo y yo me senté junto al hombre que inmediatamente entablo conversación. Su sonrisa era burla pues la dama llevaba demasiado maquillaje en su rostro y un collar con cuentas plásticas enormes. Me conto que es evangélico, su esposa no usa maquillaje, no se corta el cabello y usa las mismas ropas anticuadas que el resto de los miembros de su iglesia. Intentaba con su historia que yo lo secundara en su burla y aunque a mí también me pareció excesivo el maquillaje le asegure que la Señora lucia bien. El alego Isaías 3:10-25 y 4:1. No es la primera vez que alguien de aspecto desaliñado usa esta escritura para justificar su apariencia. Yo misma fui comparada una vez con la mujer de Isaías en mi primer día en una unidad a la que acababa de mudarme. Cuando lo tome como cumplido y lo agradecí, la persona que me comparo pensó que yo no sabía doctrina. Unas semanas después tocaba enseñar esa profecía de Isaías en la clase dominical y yo era la nueva maestra de los jóvenes. Mi salón quedaba al lado del salón en que la persona que me había comparado daba la clase de adultos y ambos salones se comunicaban a través de una puerta que permanecía ligeramente abierta. Yo llevaba un vestido color ladrillo, el pelo rizado, maquillaje a juego con mis ropas, sandalias en el mismo tono, zarcillos, pulseras, reloj, sortijas, una tobillera y en mi cuello mi medalla de graduación de mujer virtuosa, ganada en la adolescencia.

Al entrar, recibí cumplidos de los chicos ante la mirada complacida de mi hijo y mi hija. Si se lee con ligereza es fácil encontrar a la mujer cosmopolita de hoy en la descripción de Isaías. Yo soy diseñadora y artista del fuego y como tal conozco la historia de la moda y la cultura en el mundo. Todo lo que hoy es joyería, en la antigüedad se usaba como producto de prácticas de magia hechicería, maledicencia y sortilegio. En la medida que el hombre se alejo de la vida silvestre y construyo ciudades estas enseñas se transformaron en meros ornamentos; de manera que el significado real de los versículos en los que se las despoja de sus ropas y ornamentos podría ser el abandono de la idolatría. Cuando se evidencia que este abandono no es fortuito sino forzado podríamos ubicarnos cronológicamente en la época de las cruzadas. Los grandes tocados, partidores de pelo, cofias, mantoncillos, todo pertenece a la moda del periodo previo hasta el periodo posterior a las cruzadas.

Los perfumes también estuvieron asociados a esa clase de práctica y su uso vario al igual que el de la joyería. Hasta la época precedente a la revolución industrial, la gente era muy pobre. Casi nadie tenía más de una muda de ropa, que usaba hasta podrirse y se bañaban muy esporádicamente. Como dice la profecía; el perfume se cambio por hediondez y las plagas de pulgas, ladillas y piojos causaban que la gente llevara el cabello rapado y usaran pelucas, práctica que se sostuvo en algunos grupos hasta antes de la revolución industrial. Recordemos que el cilicio se usaba para depurar del pecado y las enfermedades y, las quemaduras de la profecía pudieran representar varias cosas: la quema de brujas, cicatrices de los incendios en las guerras o de los terribles castigos que infligían los inquisidores.

El baile obviamente era un rito. Las brujas danzaban en circulo en los bosques.

Es notorio el número siete en el último versículo. Recuerdan las siete iglesias o ramas de la iglesia cristiana en los días de Juan. Durante la inquisición muchos se convirtieron al cristianismo para salvar sus vidas. Limpiaron sus nombres cambiando su religión.

No quiero decir con esto que la modestia ha dejado de ser, es tan vigente hoy como lo fue en los días de Isaías, pero modestia y descuido no son sinónimos.

En contraposición, hallamos en proverbios 31:10-31 el elogio a la mujer virtuosa. No pretendo analizarlo este día, por razones de espacio, pero hare una lista de los atributos que definen a una mujer virtuosa según las escrituras.

Versículo   Atributo

      10        Valiosa
      11        Digna de confianza
      12        Hace solo el bien
      13        Autosuficiente
      14        Busca buenos precios
      15        Atiende su hogar
      16        Comercia sus propios productos
      17        Es fuerte
      18        Es precavida
      19        Crea labores manuales
      20        Es caritativa
      21        Protege a los suyos
      22        Viste bien
      23        Sabe elegir pareja
      24        Percibe un ingreso
      25        Es honorable
      26        Es sabia
      27        Es delgada
      28        Es buena madre y esposa
      29        Es muy bondadosa
      30        Es bella por dentro y por fuera
      31        Goza de buena reputación

Vestir con modestia es sinónimo de buen gusto. Los bordados cegadores son para los artistas en el escenario, las ropas vulgares son para las bailarinas en el escenario. La modestia no limita el cuidado del cabello, la piel ni las uñas como tampoco el vestir con elegancia o a la moda. No debemos confundir lo llamativo con lo inmodesto. Es más inmodesto un diamante microscópico que un collar de cuentas grandes y baratas.

La modestia implica humildad sin tratar de parecer más pobres de lo que somos ya que esto tampoco es humildad sino una forma aberrada de vanidad.

Invite a los jóvenes a compararme con la mujer de Isaías; ella usaba ropas hermosas y yo también, ella usaba joyas y yo también, ella se perfumaba y yo también, era grácil y yo también pero ella era una idolatra y yo amo a Dios y vivo sus leyes. Poseo las cualidades de una mujer virtuosa tal y como se la describe en las escrituras. Con el tiempo, quien me comparo llego a conocerme bien y a serme una gran amiga.  

No comments:

Post a Comment